Lage rugpijn

Pijn in de lage rug kan er lastig en vervelend zijn. Uw humeur, het huishouden, uw werk, sporten, winkelen, uitgaan of tuinieren kan eronder lijden. Door de pijn heeft u minder zin om deze activiteiten te ondernemen. Naast oefeningen die u zelf kunt uitvoeren kan de fysiotherapeut u helpen bij het verminderen van klachten.

Lage rugpijn kan acuut, door een ongeluk of val, maar ook geleidelijk ontstaan. De pijn is constant en kan bij een verkeerde belasting erger worden. Vaak gaat het om een zeurende pijn, die bij bepaalde houdingen of bewegingen erger kan worden. Wanneer u voor een langere periode stil heeft gestaan kan de uw rug stijf aanvoelen. Tevens kan de pijn uitstralen naar de hoge rug, bil of benen. Meestal gaan de klachten vanzelf over, maar kunnen wel regelmatig terug keren.

Oorzaken van lage rugpijn

Vermoedelijk spelen veroudering, slijtage of letsel aan een tussenwervelschijf een belangrijke rol bij het ontstaan van a-specifieke rugpijn. Andere mogelijke oorzaken zijn letsel aan de banden, spieren og gewrichten. Dit kan ontstaan door:

• Verkeerd gebruik van de spieren in de lage rug en buik waardoor er sprake kan zijn van teveel of juist te weinig spanning in betrokken spieren.
  • Bij hevige inspanning
  • Verminderde conditie
  • Veel tillen in combinatie met draaiende beweging (met name gestrekte benen/knieen)
  • Lang in een houding blijven zitten of staan
  • Repeterende bewegingen

Wat kunt u zelf doen om de klachten te verminderen/verhelpen

Bij acute lage rugpijn is het beter om gedoseerd actief te blijven door bv regelmatig een stukje te wandelen en oefeningen te doen. Soms kan een ontstekingsremmer helpen. Normaal gesproken verdwijnen de klachten 80-90% vd mensen met lage rugpijn binnen 4-6 weken. Wanneer de klachten, binnen drie weken, niet afnemen is het verstandig om een fysiotherapeut te raadplegen voor advies en oefeningen.

De eerste afspraak bestaat uit een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek om uw klachten in kaart te brengen. De fysiotherapeut kijkt of de klachten met fysiotherapeutische behandelingen verholpen kunnen worden. Aan de hand van deze uitkomsten wordt er samen met u een persoonlijk behandelplan opgesteld. Hierin worden ook de te behalen doelen opgenomen.