voetbaltraining, fysiotherapie, sportblessure, voorbereiding, voetbal

De zomerperiode is over het algemeen een rustige periode als het gaan om voetbal. Het vorige seizoen is afgelopen en het nieuwe seizoen begint vaak pas in augustus. Toch kan het goed zijn om tijdens de zomerstop het voetballen niet geheel aan de kant te schuiven zodat je optimaal aan het nieuwe seizoen begint! 

Sportspecifieke voetbaltraining

Om optimaal aan het nieuwe seizoen te beginnen is het belangrijk om je lichaam geen volledige rust te geven gedurende de zomerstop. Het is namelijk een erg grote verandering voor het lichaam om na een lange tijd rust meteen weer explosief te gaan trainen. Zorg er in de tussentijd dus voor dat je blijft (aangepast) blijft trainen. Het meest nuttig is om hierbij sportspecifiek te trainen. Denk hierbij aan hardlopen, maar ook aan korte sprints trekken. Een voetballer rent in een wedstrijd namelijk geen 30 minuten aan een stuk, maar maakt vooral veel korte sprints. Bouw dit wel langzaam op! Begin altijd met trainingen die gericht zijn op duur en dit langzaam uit naar kortere afstanden die je sneller rent. Op deze manier bouw je de belasting langzaam op en worden de trainingen steeds een stapje explosiever. Wanneer je dit consequent bijhoudt heb je hier profijt van als het nieuwe seizoen begint en verklein je de kans op blessures. 

Het belang van krachttraining

Naast conditietraining is het belangrijk om iets aan krachttraining te doen om de kans op blessures te verkleinen. Dit hoeft niet te betekenen dat je de sportschool in moet, want er zijn genoeg oefeningen die je thuis kan doen. Binnen de voetballerij zijn hamstring- en liesblessures veelvoorkomend. Het trainen van deze spiergroepen in de voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen verkleind de kans op blessures aan deze spieren. Neem eventueel contact op met een van onze fysiotherapeuten voor meer advies over blessurepreventie bij hamstring- en liesblessures. 

Balgevoel

Zorg tijdens de zomerstop dat je zo nu en dan een balletje blijft trappen. Door met de bal bezig te blijven gedurende de zomerstop houdt je balgevoel en voelt de bal niet als vreemd aan zodra het voetballen weer begint. Hiernaast kunnen verschillende dribbelvormen (met bal) nog van meerwaarde zijn. Op deze manier ben je namelijk met sportspecifieke vormen bezig, zoals versnellen en snel van richting veranderen.

 

Merk jij dat je vastloopt in je voorbereiding of voetbaltraining door kleine pijntjes of blessures? Dan staan Myron en Vince voor jou klaar.   Bel 0486 474753, stuur een e-mail naar info@fysiotherapiegrave.nl of vul het contactformulier op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

About the author