Etalagebenen

Heeft u last van vermoeide benen na een stukje lopen? Of heeft u het gevoel dat u steeds moet stoppen om tot rust te komen? Etalagebenen, ook wel claudicatio intermittens genoemd, zijn erg vervelend en kunnen u erg belemmeren in uw dagelijkse werkzaamheden. Doordat uw slagaders in uw benen verkalken, kan er minder goed zuurstof vervoerd worden naar uw benen. Dit kan uiteindelijk leiden tot klachten.

In veel gevallen voelen de benen pijnlijk, verkrampt en vermoeid aan. De symptomen treden op wanneer u normaal beweegt, maar u kunt ook pas klachten ervaren wanneer u op een hoger tempo loopt.

Oorzaken

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij slagaderverkalking. Dit zijn:

• Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Te hoog cholesterolgehalte in het bloed
  • Suikerziekte
  • Te weinig beweging
  • Erfelijkheid

Het programma

Hoewel etalagebenen niet te genezen zijn, kunt u met de juiste training ervoor zorgen dat klachten niet verergeren. Wij hebben een speciaal programma ontwikkeld om etalagebenen te behandelen. Door middel van advies en oefeningen kunnen klachten verminderd worden. De trainingen vinden plaats in kleine groepjes. Iedere training duurt 30 tot 45 minuten. Het doel van de trainingen is om per training een maximale loopafstand te behalen. Het resultaat is om uw totale loopafstand, zonder rust, te vergroten.

Naast looptraining wordt er ook veel aandacht besteed aan spierversterkende oefeningen voor de benen. Daarnaast is er tijd om vragen te stellen over uw klachten, zodat u weet wat uw klachten in houden en hoe u zo goed mogelijk kan herstellen van uw klachten.