Etalagebenen

Heeft u al last van kramp, pijn of vermoeidheid in uw benen nadat u een stukje heeft gelopen? Dit kan wijzen op etalagebenen. Bij het lopen verbruiken uw spieren meer zuurstof. Wanneer uw slagaders vernauwd zijn door aderverkalking is er een verminderde aanvoer van bloed en dus minder zuurstof. Dit zorgt ervoor dat u pijnklachten ervaart bij het lopen. Bij het stilstaan komen uw spieren weer tot rust en nemen de klachten af. U kunt dan weer verder gaan met lopen.

 

Symptomen

De meest voorkomende symptoom van etalagebenen is pijn bij het lopen. Nadat u een eindje heeft gelopen, zult u een krampachtige pijn in uw benen voelen. Wanneer u een paar minuten rust neemt zult u merken dat de klachten afnemen en dat u vervolgens weer verder kunt lopen. Bij ernstige vernauwing is de looptijd maar enkele minuten en tevens treedt er ook pijn op tijdens het rusten. Door de vernauwing wordt er te weinig bloed naar de benen afgevoerd. Dit is te merken aan koude voeten, geen haargroei op de benen, minder gevoel in uw benen en langzaam groeiende teennagels.

Direct contact

Oorzaken van etalagebenen

De belangrijkste oorzaak van etalagebenen is aderverkalking, maar uw leefstijl bepaalt wel in welke mate u last kunt krijgen van deze aandoening. Wanneer u gezond eet een voldoende beweegt zult u minder kans hebben op het krijgen van etalagebenen, dan wanneer u een ongezonde leefstijl hebt. De belangrijkste risicofactoren voor etalagebenen zijn:

  • Roken zorgt ervoor dat de vaatwand ruwer wordt, waardoor vet zich gemakkelijker kan ophopen.
  • Verzadigd vet, slechte vet hoopt zich gemakkelijk op waardoor de vaatwand nauwer wordt
  • Ouderdom, de flexibiliteit van de vaatwand neemt in de loop der jaren af.
  • Overgewicht, zorgt ervoor dat de kwaliteit van de vaatwanden afneemt.

Wat kunt u zelf doen om de klachten te verminderen/verhelpen

Wanneer u last heeft van aderverkalking is het belangrijk om uw leefstijl te veranderen. Als u gewend bent om ongezond te eten is het belangrijk dat u meer gaat letten op wat u eet. Tevens helpt voldoende bewegen (vooral wandelen) om verdere verkalking van de aderen tegen te gaan. Dit stimuleert namelijk het bloedtoevoer naar de kleine bloedvaatjes. Ook is het belangrijk om te stoppen met roken en alcohol drinken.

 

Wat kan fysiotherapie voor u betekenen?

De fysiotherapeut kan u helpen bij het verminderen van de pijn van etalagebenen. Tevens helpt de fysiotherapeut u bij het bewegen. Veel mensen met etalagebenen gaan anders lopen om de pijn te vermijden. Dit kan juist voor meer klachten zorgen. De fysiotherapeut kan u helpen bij het verbeteren van uw looptechniek. De eerste afspraak bestaat uit een vraaggesprek om uw klachten in kaart te brengen. Vervolgens stelt de fysiotherapeut samen met u een persoonlijke behandelplan en doelen op.

U kunt bij de volgende locatie(s) terecht

Ouderen fitness, fitness, 60+ fitness, fysiotherapie grave, fysiotherapie Boxmeer, gymnastiek, loopband oefeningen, klachten verminderen, klachten verhelpen, oefentherapie, fysiotherapie
Catharinahof

Koninginnedijk 252, 5361 CR Grave

Fysiotherapie Grave, fit, fit Grave, fysiotherapie, fysiotherapie Grave, fysio, fysio Grave, fysiotherapeut, fysiotherapeut Grave, fysiotherapeuten, fysiotherapeuten Grave, fysiobehandeling, fysiobehandeling Grave, fysiopraktijk, fysiopraktijk Grave, fysitherapiepraktijk, fysiotherapiepraktijk Grave, fysiotherapeut, fysiotherapeut Grave, fysiotherapeuten, fysiotherapeuten Grave, bewegen, bewegen Grave, bewegen fysiotherapie Grave, bewegen in Grave, beweging, beweging Grave, beweging Fysiotherapie Grave, beweging in Grave, blessure, blessure Grave, blessure Fysiotherapie Grave
Gezondheidscentrum de Stoof

Stoofweg 3, 5361 HZ Grave

  • Neem contact op: