Manuele therapie

Pijn en mobiliteitsbeperkingen in uw gewrichten in de nek, rug, armen en benen kunnen u erg belemmeren in uw dagelijks leven. Simpele handelingen, zoals lopen, fietsen, bukken of boodschappen doen kunnen lastig zijn, maar ook het ervaren van een verminderde beweeglijkheid in gehele rug en/of 1 of meerdere gewrichten. Wanneer dit voor u het geval is kan manuele therapie uitkomst bieden. De manueel therapeut behandelt door middel van specifieke behandelmethodes uw klacht. U merkt direct na de eerste behandeling al verschil.

Wat is manuele therapie?

Door middel van specifieke mobiliserende technieken helpt de manueel therapeut u van uw klachten af. Dit wordt gedaan door lichaamsdelen rond het gewricht op een speciale manier te bewegen. Hierdoor wordt de beweeglijkheid van de gewrichten snel vergroot en tevens neem de pijn af. Meestal is het zacht trekken aan of duwen van uw gewrichten al genoeg om de bewegingsvrijheid te vergroten In sommige gevallen maakt de therapeut gebruik van impuls technieken, waarbij uw gewrichten sneller worden bewogen, het kan voorkomen dat u een knappend of krakend geluid hoort. Dit kan vreemd aanvoelen, maar doet over het algemeen geen pijn.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?

Manuele therapie kan voor veel verschillende klachten een uitkomst bieden. Het gaat hierbij vooral om klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in uw gewrichten. Denk hierbij aan:

• Nek- en schouderklachten met eventuele uitstraling naar de armen, handen of vingers
  • Lage rugpijn met uitstraling naar uw bil of benen
  • Heupklachten
  • Hoofd- en nekpijn met of zonder uitstraling naar de schouders, rug of armen.
  • Restklachten na verstuiking van uw enkel of pols

Persoonlijk behandelplan

Tijdens de eerste afspraak worden uw klachten in kaart gebracht. Dit wordt gedaan doormiddel van een lichamelijk onderzoek en een vraaggesprek. De uitkomst van deze gegevens wordt geanalyseerd, zodat de oorzaak van de klachten naar voren komt. Vervolgens wordt er gekeken of uw klachten met fysiotherapeutische behandelingen verholpen kunnen worden. Wanneer dit het geval is stelt u samen met de manueel therapeut te behalen doelen op. Deze gegevens worden allemaal opgenomen in uw persoonlijke behandelplan.