Luchtwegproblemen

COPD is een verzamelnaam voor longaandoeningen die  zich kenmerken door een vernauwing van uw luchtwegen die niet of niet geheel omkeerbaar is. Deze vernauwing wordt geleidelijk aan erger en hangt meestal samen met een abnormale ontstekingsreactie van uw longen op prikkels van buitenaf, zoals roken, kleine gasdeeltjes of fijnstof. Die vernauwing maakt ademen moeilijker en minder efficiënt. Vaak begint de ziekte met extra slijmvorming. Dit kan zo erg worden dat uw longen helemaal beschadigen. Dit komt doordat kleine luchtwegen hun stevigheid verliezen, wat ervoor zorgt dat de longen minder rekbaar worden. Rook, verkoudheid of luchtweginfecties kunnen de ontsteking van het slijmvlies verergeren.

Een van de bekendste symptomen van COPD is benauwdheid. Dit komt doordat uw longen niet goed meer werken. Waardoor u het gevoel heeft dat u adem te kort komt. Een ander symptoom is hoesten, door dat uw longen veel slijm bevatten, moet u veel hoesten om dit uit uw longen te verwijderen. Tot slot heeft u weinig energie, doordat ademen te veel moeite kost.

Wat kunt u zelf doen om de klachten te verminderen/verhelpen

COPD is niet te genezen, maar u kunt zelf veel doen om het process af te remmen. Zo is het belangrijk dat u onmiddellijk stopt met roken en uit de buurt blijft van ruimtes waar mensen roken. Zorg voor een gevarieerde voeding en blijf bewegen. Dit moet wel geleidelijk opgebouwd worden.

De eerste afspraak bestaat uit een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek om de oorzaak van uw klachten te achterhalen. Samen met u wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld en worden er doelen vastgesteld. De behandelingen richten zich op het verbeteren van het inspanningsvermogen. Daarnaast worden de ademspieren getraind.

COPD bij Radar

“Minder vergoeding fysio voor COPD-patiënten heeft grote gevolgen”

Sinds 2019 krijgen COPD-patiënten fysiotherapie vanaf de eerste behandeling vergoed, in plaats van na 20 behandelingen. Maar om dat te betalen is er een maximum op het vergoede aantal keren dat je fysiotherapie krijgt. En in 2020 is die vergoeding voor bestaande patiënten substantieel verlaagd.­­

Bekijk hieronder de aflevering: