Artrose van de knie (gonartrose)

Het kniegewricht is een complex gewricht het kan namelijk scharnieren maar ook draaien en schuiven, daarmee wordt het kniegewricht gevoelig voor artrose. Er komen naast deze bewegingen ook veel krachten op de knie tijdens bewegen. Deze aandoening komt vooral voor bij mensen boven de 50 jaar.

Bij artrose gaat ook de kraakbeen kwaliteit achteruit en wordt het kraakbeen dunner in het gewricht, hierdoor komen de botdelen meer op elkaar. Meestal is dit gewoon een natuurlijk proces maar artrose kan ook voorkomen door bijvoorbeeld een fractuur, bandletsel of door een scheur in de meniscus. Schade in de knie kan na jaren pas problemen geven en kan ontstekingsreacties veroorzaken. Op den duur kunnen die ontstekingsreacties leiden tot een verslechterde kraakbeen kwaliteit.

Artrose geeft vaak pijn- en stijfheidsklachten die kunnen toenemen na het wandelen, traplopen of knielen. Vaak geven mensen meer klachten aan na een periode van rust, zoals bij het opstaan uit bed of een stoel. Er  kan sprake zijn van zwelling waardoor beweeglijkheid ook wordt bemoeilijkt. Soms zie je in een later stadium ook een verandering van de vorm van het gewricht, dit komt omdat er extra botaangroei ontstaat.

Een röntgenfoto kan uiteindelijk definitief artrose in de knie aantonen: een versmalde gewrichtsspleet is daarop duidelijk zichtbaar.

Wat kunt u zelf doen bij artrose aan uw knie:

• Dagelijks minimaal een half uur bewegen (wandelen en/of fietsen). Dit is goed voor het kraakbeen en ontstekingsprocessen worden geremd.
  • Overgewicht reduceren
  • Overleg met arts voor pijn medicatie

Wat kan fysiotherapie voor u betekenen:

Voorafgaand aan de behandeling vindt er een uitgebreid lichamelijk onderzoek plaats om de algehele conditie en mobiliteit van uw knie in kaart te brengen. Bij artrose aan uw knie, bieden wij u een oefenprogramma aan gericht op mobiliteit, kracht, stabiliteit en conditie. Daarnaast kunnen er ook lokale behandelingen plaatsvinden om de mobiliteit van uw knie te bevorderen en pijn te verminderen.