Dry Needling

Heeft u last van stijve spieren of gewrichten? Heeft u het gevoel dat u beperkt wordt in uw bewegingsvrijheid door de pijn? Dan kan dry needling uitkomst bieden. Door middel van een speciale techniek worden uw spieren aangeprikt. Op deze manier raken uw spieren snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling wordt er gebruik gemaakt van een droge acupunctuurnaald. Er wordt geen vloeistof in uw spier gespoten.

Door een verkeerde houding of een verkeerde beweging ontstaat er een verkrampt plekje in de spier. Dit wordt ook wel een triggerpoint genoemd. U kunt op deze plek drukpijn ervaren, maar ook pijn ‘op afstand’. Met de naald wordt er in deze triggerpoint geprikt. Dit kan even prikken, maar vervolgens wordt uw spier ontspannen. Door de afgenomen spanning krijgt de spier zijn kracht en lengte weer terug en kunt u weer vrij bewegen.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut, door een verkeerde beweging of val
  • Overbelasting
  • Voetafwijking of verschillen in de beenlengte
  • Slaaptekort
  • Verkramping van spierweefsel
  • Chronisch, door een langdurig verkeerde houding
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van uw tas
  • Depressie of stress

Voor welke klachten is dry needling geschikt?

Dry needling kan bij verschillende klachten uitkomst bieden. Voorbeelden van klachten die met dry needling behandeld kunnen worden zijn:

• Rugpijn
  • Hoofd- en nekpijn
  • Schouderpijn
  • Stijve spieren met of zonder uitstraling
  • Klachten aan de arm, onderarm of pols
  • Tennisarm/ golferselleboog

De behandeling

Eerst zal de fysiotherapeut door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten in kaart brengen. Vervolgens zal er aan de hand van deze gegevens een persoonlijk behandelplan opgesteld worden. De behandelingen zijn gericht op het verminderen/verhelpen van uw klachten. Na de behandeling kunnen uw spieren moe aanvoelen en kunt u last hebben van spierpijn. Deze symptomen zijn van korte duur er verdwijnen snel.