Whiplash

De letterlijke vertaling van een whiplash is zweepslag. Meestal ontstaan een whiplash door een ongeval. Hierbij maakt het hoofd een heftige beweging ten opzichte van de romp. Hierdoor kunnen uw weefsels en spieren iets uitrekken, wat voor pijnklachten kan zorgen. Meestal is er geen aantoonbare schade aan de spieren, botten of zenuwen. Vaak voelt de nek stijf aan is bewegen van de nek erg pijnlijk. de pijn kan ook uitstralen naar uw hoofd, schouders en rug.

Het aantal whiplash patiënten wordt geschat op 15.000 tot 30.000 per jaar. De klachten kunnen per persoon variëren. Meestal heeft u last van pijn en stijfheid in de nek. Deze klachten kunnen uitstralen naar uw schouders en rug. Tevens kan een whiplash voor een heftige hoofdpijn zorgen en duizeligheid. Dit kan ook weer gepaard gaan met concentratieproblemen, vermoeidheid, angst en niet goed tegen licht of geluid kunnen. De klachten kunnen direct na het ongeluk ontstaan, maar kunnen ook geleidelijk optreden.

Oorzaken van een whiplash

In 70% van de gevallen wordt een whiplash veroorzaakt door een auto ongeluk. Dit komt doordat de klap ervoor zorgt dat uw hoofd te snel naar achter wordt geslagen en vervolgens weer naar voren. Door de schok kunnen de spieren in uw nek overbelast raken, dit zorgt ervoor dat uw nek stijf aanvoelt.

Wat kunt u zelf doen om de klachten te verminderen/verhelpen?

Ondanks dat bewegen pijnlijk kan zijn is het goed om door te gaan met uw dagelijkse activiteiten. Dit kan de pijn namelijk verminderen. Tevens is het goed om regelmatig oefeningen uit te voeren. Dit voorkomt dat de spieren in uw nek verslappen. Voorbeelden van oefeningen zijn:

• Beweeg de nek, om de een a twee uur, zover u kunt zonder dat het pijn doet.
  • Kijk zonder dat het pijn doet en in een rustig tempo over uw schouders. Herhaal dit ongeveer tien keer.
  • Kijk vervolgens afwisselend naar uw linker en rechter oksel, zonder dat u de pijngrens overschrijdt. Herhaal ook dit weer tien keer.
  • Zorg ervoor dat u rechtop zit. Vermijd het hangen van uw hoofd.
  • Wissel regelmatig van houding
  • Vermijd activiteiten die belastend zijn voor uw nek, zoals autorijden, computeren, strijken, ramen wassen.

Wanneer u klachten blijft behouden kan fysiotherapie uitkomst bieden. De fysiotherapeut kan u helpen bij het bij het verminderen van uw klachten, door middel van behandelingen, adviezen en oefeningen. Tijdens de eerste afspraak worden uw klachten in kaart gebracht, dit wordt gedaan door middel van een lichamelijk onderzoek en een vraaggesprek. Op basis hiervan worden er doelen opgesteld. Deze worden opgenomen in uw persoonlijke behandelplan. Het doel van de behandelingen is het versterken van de nekspieren en het verminderen van de klachten.